Nowe regulacje obowiązujące podatników VAT od początku 2017 wprowadzają zasady odmowy rejestracji podatnika czynnego oraz przypadki wykreślenia z rejestru podatników czynnych. Co jeszcze się zmieniło?
Od 2017 roku ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje sytuacje, gdzie Naczelnik Urzędu Skarbowego ma prawo do domowy rejestracji nowego czynnego podatnika VAT. Wcześniejsze zapisy nie pozwalały wprost na odmowę rejestracji w przypadku „podatnika VAT czynnego” lub „podatnika VAT zwolnionego).
Szukasz dobrego księgowego? Wybierz biuro rachunkowe Sosnowiec – zadzwoń 32 263 30 26
Urząd Skarbowy weryfikuje dane zamieszczone w formularzu rejestracyjnym. Szczególnej uwadze poddane są takie dane jak adres (dotyczy to też prawda do lokalu, w który ma być prowadzona działalność) oraz rodzaj prowadzonej działalności.
Sama weryfikacja nie powinna trwać dłużej niż 30 dni. Po przejściu weryfikacji, podmiot zostaje zarejestrowany, jednak są przypadki, gdzie bez zawiadomienia podatnika, naczelnik z Urzędu Skarbowego nie dokona rejestracji.
Znowelizowana ustawa mówi też o przepisach rozszerzających przypadki wykreślania podmiotów z rejestru aktywnych podatników VAT. Regulacje dotyczą warunków dla wszystkich podatników oraz sytuacji, kiedy podatnicy VAT wykonują tylko czynności zwolnione z podatku VAT na podstawie art.43.
Oprócz tego podatnicy VAT czynni, którzy przez pół roku lub dwa kwartały wykonywali tylko czynności zwolnione, także przestaną być czynnymi podatnikami VAT. Jednak w tym przypadku nie zostają wykreśleni z rejestru, a będą figurować jako „podatnicy VAT zwolnieni”.
Można uniknąć wykreślenia dzięki złożeniu wyjaśnienia, że brak wykazanej sprzedaży innej niż zwolniona wynika ze specyfiki działania branży, w jakiej funkcjonuje podatnik.